موضوع بالا یكی از موضوعاتی است كه در فقه شیعه مورد بحث واقع شده و در نتیجه مشكلات فراوانی را در آراء دادگاهها بوجود آورده و آراء متضاد و متناقضی در شعب مختلف دیوان عالی كشور صادر گردیده است

برگرفته از موسسه کوروس سلطان محمدی



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی

قتل کودک چهار ماهه و مادر جوانش به دست پدر خانواده در شهرک صدف ضمن جریحه دار کردن افکار عمومی، با به صدا درآوردن زنگ خطر برای سایر خانواده ها هشدارهای مهم و قابل تاملی را در پی دارد. از جمله این نکات می توان به نحوه آشنایی و ازدواج این مرد با همسرش اشاره کرد و اینکه مرد قاتل که در حال حاضر 22ساله و دو سال از همسرش کوچک تر است از چهار سال قبل یعنی در 18 سالگی درگیر مسائل مربوط به ازدواج و مسائل عاشقانه شده و ورود زودهنگام او به پروسه ازدواج یکی از نکات کلیدی و حساس این پرونده است.

 

برگرفته از سایت کوروس سلطان محمدی



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی

مدتهاست كه فرصتي براي حرف زدن با يكديگر را در برنامه روزانه شان نمي گنجانند و هيچ حرف مشتركي جز امور بچه ها و مسائل اقتصادي و ساير مسايل روزمره ندارند.
سالهاست كه درباره احساساتشان نه با هم صحبت كرده و نسبت به ميزان علاقه و محبت به هم ديگر بيگانه هستند و هيچ كدام نمي داند ديگري چه دوست دارد و از چه چيزي خوشحال مي شود!



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی

صادق منتي نژاد
فوق
ليسانس حقوق جزا و جرمشناسي دانشگاه تهران - مدرس دانشگاه

 

در اوايل سال 1380، سالي که رهبر معظم انقلاب اسلامي آنرا سال «رفتار علوي» نام نهادند، و در تاريخ 10/2/80 معظم له طي فرماني 8 مادهاي سران قواي سه گانه و ارگانهاي نظارتي تابعه را به مبارزه جدي و قاطع با فساد اقتصادي و مالي مکلف فرمودند. گرچه از آن تاريخ تاکنون قواي 3گانه فعاليتهاي خوب و قابل توجهي از بعد عملي انجام دادهاند، اما از بعد نظري تاکنون اقدام چشمگيري صورت نگرفته است. در اين مقاله سعي ميشود با بررسي قوانين و مقررات ناظر به فعاليتهاي مالي جايگاه قانوني چنين وظيفهاي و راه کارهاي آن بررسي شود.



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی

 

در اعلاميه کنگره بين المللي حقوقدانان دهم ژانويه 1961 آمده است: «متهم بايد در تمام مدت تحقيقات بتواند با وکيل خود مشورت نمايد و به داشتن چنين حقي از طرف مامور تحقيق مستحضر گردد. مامور تحقيق بايد بي طرفانه تمام پرونده را در اختيار متهم و وکيلش قرار دهد، اگر دلايلي بدون رعايت اين اصول جمع آوري شود، نمي توان آنها را عليه متهم مورد سو»استفاده قرار داد.»
آئين دادرسي کيفري همچنان که جامعه را در برابر جرم ارتکابي حمايت مي کند از متهم به ارتکاب جرم نيز در جهت احراز واقع و تشخيص گناهکار از بي گناه حمايت مي کند. اهميت مصونيت و امنيت حقوقي متهم تا جايي مورد عنايت است که اين جمله معروف زبانزد حقوقدانان است که: «بهتر است صد گناهکار بي کيفر بمانند اما يک بي گناه مجازات نشود.» ماده 128 قانون آيين دادرسي کيفري در اين باره مي گويد: «متهم مي تواند يک نفر وکيل همراه خود داشته باشد. وکيل متهم مي تواند بدون مداخله در امر تحقيق، پس از خاتمه تحقيقات مطالبي را که براي کشف حقيقت و دفاع از متهم يا اجراي قوانين لازم بداند به قاضي اعلام کند.» تبصره اين ماده استثنائي بر حکم اين ماده وارد کرده و مي گويد: «در مواردي که موضوع جنبه محرمانه دارد يا باشد، حضور غيرمتهم به تشخيص قاضي موجب فساد شود و همچنين جرائم عليه امنيت کشور باشد حضور وکيل در مرحله تحقيق با اجازه دادگاه خواهد بود.»


ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی

براساس این قانون ، بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 5 شهریور 1386 از تاریخ اتمام مهلت اجرای آن به مدت 5 سال تمدید می‌شود.

رئیس جمهور قانون تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت را برای اجرا ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، قانون تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386 که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده ، از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
براساس ماده واحده این قانون ، بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 5 شهریور 1386 از تاریخ اتمام مهلت اجرای آن به مدت 5 سال تمدید می‌شود.
گفتنی است براساس قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386 به دولت اجازه داده می‌شود کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی وزارتخانه ها و موسسه های دولتی را که حداقل 25 سال سابقه خدمت داشته باشند با حداکثر 5 سال سنوات ارفاقی بدون شرط سنی در صورت تقاضای کارکنان و موافقت دستگاه متبوع خود بازنشسته شوند.
براساس این قانون ،پاداش پایان خدمت این کارکنان براساس 30 سال پرداخت می‌شود.
همچنین،حداقل سنوات قابل قبول برای استفاده بانوان شاغل از این حکم بیست سال بوده و حداکثر سنوات ارفاقی آنان پنج سال خواهدبود . 
براساس این قانون، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قانون در قوانین بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی و تعیین می‌شود.

 

rahpooyanedalat.com





تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که باعنوان لایحه نحوه رسیدگی به تخلفات و أخذ جریمه‌های مربوط به امور حمل و نقل و عبور و مرور وسایل نقلیه به مجلس‌شورای‌اسلامی تقدیم شده بود، با تأیید شورای نگهبان، از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که باعنوان لایحه نحوه رسیدگی به تخلفات و أخذ جریمه‌های مربوط به امور حمل و نقل و عبور و مرور وسایل نقلیه به مجلس‌شورای‌اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب درجلسه علنی مجلس و تأیید شورای نگهبان از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

rahpooyanedalat.com



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی

مقدمه و تشریح ضرورت آشنایی با قوانین و مقررات كیفری و حقوقی چك :
یكی از مهمترین قواعد حقوق كه در اغلب سیستمهای حقوقی مورد قبول قانونگذاران قرار گرفته قاعده ای است كه اعلام می دارد « جهل به قانون رافع مسئولیت نیست » ، همچنین یكی از الزاماتی كه حقوق عموم جامعه بر حاكمان دارند آن است كه هیچ قاعده الزام آوری را قبل از اعلان عموم و اطلاع به عمومی جامعه بعنوان مجازات به مورد اجرا نگذارند. اصطلاحاً در فقه و حقوق از این قاعده به « قبح عقاب بلا بیان » یاد میشود و مفهوم آن بدان معنی است كه بایستی قبل از بار نمودن مجازات بر یك فرد او را از جرم بودن آن آگاه ساخت. در جمهوری اسلامی ایران قوانین مصوب مجلس یا مراجع قانونی دیگر پس از 15 روز از زمان نشر در روزنامه رسمی كشور لازم الاجرا میشوند و بدین منظور قرینه ای قانونی براطلاع همگان تلقی میشود.

www.irbar.com



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی

صفر خاكی‌
جرائم بر حسب نوع و ماهیتشان به اشكال مختلف واقع می‌شوند. شرایط حاكم بر محیط و عرف و آداب و رسوم جامعه نیز بر نوع و شكل ارتكاب جرائم تاثیر می‌گذارد.

www.irbar.com



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی

نگاهى به تاثیر خانواده در جلوگیرى از بزهكارى جوانان و نوجوانان
دوران جوانى در معرض توفان آسیب ها
همه روانشناسان و مشاوران اجتماعى خانواده را علت اصلى گرایش فرد به آسیب هاى اجتماعى مى دانند و از میان ۵ عامل موثر در شخصیت فرد روابط عاطفى والدین را موثرترین دلیل شكل گیرى شخصیت فرزند مى شمارند.

www.irbar.com

 

 



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط هاشمی